Hilang Harapan Orang Muda Dalam UMNO Dengan Ketiadaan KJ, Shahril

KUALA LUMPUR: UMNO kini semakin rugi dan ketinggalan selepas parti itu menyekat suara yang dilihat tidak senada dengan kepimpinan utamanya.

Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menyifatkan pemecatan bekas ketua Pemuda UMNO sebelum ini, Khairy Jamaluddin dan penggantungan bekas ketua penerangan, Shahril Hamdan seperti menghapuskan “magnet” yang menarik sokongan orang muda.

Menurutnya, Shahril yang mahu ditonjolkan sebagai ketua Pemuda Umno pada pemilihan akan datang berani bersuara seperti Khairy dan beliau mungkin disukai orang muda.

“KJ (Khairy), Shahril dan beberapa (pemimpin) lain merupakan magnet, bila mereka dipecat dan digantung…jadi apa harapan lagi orang muda ada?”

“Apabila tokoh muda ini dipecat dan digantung, ia lebih memburukkan keadaan,” kata bekas perdana menteri itu dalam wawancara bersama Sinar Harian.

Pada 28 Jan lalu, UMNO memecat Khairy kerana melanggar disiplin parti mengikut perlembagaan Umno akibat kesalahan sewaktu PRU15. Turut dipecat bekas ketua UMNO Selangor, Noh Omar.

Shahril pula digantung keahliannya selama enam tahun bersama bekas naib presiden, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, bekas Ahli Parlimen Jempol, Datuk Seri Salim Sharif dan pemimpin UMNO Tebrau, Datuk Maulizan Bujang.

Ismail turut berkongsi pengalamannya ketika menjadi exco Pemuda Umno dengan mengemukakan bantahan kepada Presiden ketika itu, Dr Mahathir Mohamad berhubung pengajaran subjek Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris.

“Tetapi, sekarang kita tidak nampak ramai yang bercakap.”

Ahli Parlimen Bera itu berharap Naib Ketua Pemuda UMNO Melaka, Dr Akmal Saleh yang dikatakan akan bertanding jawatan ketua Pemuda UMNO pada pemilihan parti, berani menyuarakan kelemahan parti.

“Sekiranya kepimpinan membuat kesilapan atau bertentangan perlembagaan parti, mereka harus bersuara.”

BBerkaitan

Latest articles