Malaysia gesa segera reda ketegangan di Asia Barat hingga menggugat kestabilan serantau – Anwar

KUALA LUMPUR: Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim menggesa semua pihak di Asia Barat segera meredakan ketegangan yang semakin meningkat bagi menstabilkan kawasan berkenaan.

Beliau berkata, tindakan agresif dan serangan berterusan oleh Israel di Lubnan, Syria dan Yaman adalah usaha yang disengajakan untuk mengalihkan perhatian komuniti global daripada kekejaman dan tindakan genosid yang ganas terhadap rakyat Palestin di Gaza dan Tebing Barat.

“Peningkatan ketegangan berkenaan jelas bertujuan untuk memastikan pemimpin politik Israel yang sedia ada kekal berkuasa dan terlepas daripada hukuman, mengorbankan nyawa yang tidak bersalah demi kepentingan kerjaya politik seorang individu.

“Kita mesti segera mencegah kitaran tindakan dan reaksi yang berbahaya yang boleh menarik lebih banyak pihak ke dalam konflik berkenaan, seterusnya mendalamkan ketidakstabilan dan meluaskan skala kemusnahan,” katanya dalam satu kenyataan di Facebook, hari ini.

Perdana Menteri juga menggesa semua pihak yang terbabit untuk mengambil tindakan segera bagi mengurangkan permusuhan dan mewujudkan keadaan yang diperlukan untuk mengelakkan konflik serantau yang lebih besar daripada meletus.

BBerkaitan

Latest articles