Peluk Islam Bukan Macam Keluar, Masuk Panggung Wayang

KUALA LUMPUR: Keputusan Mahkamah Tinggi George Town yang membenarkan seorang wanita dari Sabah mencabar keabsahan memeluk agama Islam mengundang reaksi Mufti Pulau Pinang, Datuk Seri Wan Salim Wan Mohd Noor.

Dalam satu kenyataan, beliau menggesa satu semakan semula terhadap undang-undang berkaitan memeluk agama Islam untuk tujuan penambahbaikan khususnya bahagian IX Enakmen Pentadbiran Agama Islam Negeri Pulau Pinang agar kelompongannya dapat diatasi.

Ujar Wan Salim, perkara itu perlu diperhalusi pihak-pihak berkaitan dan berkepentingan seperti Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang (MAINPP) dan Jabatan Agama Islam Negeri Pulau Pinang (JAINPP) untuk memperkemaskan lagi undang-undang sedia ada.

“Saya juga ingin mencadangkan supaya pendaftar mualaf di Jabatan Agama Islam tidak segera mendaftarkan seseorang yang memohon untuk menukarkan agamanya kepada Islam sehingga dapat dipastikan keikhlasan dan keseriusannya terlebih dahulu.

“Sebaiknya setiap calon mualaf hendaklah diwajibkan mengikuti kursus berdasarkan modul yang disediakan oleh JAINPP sebelum didaftarkan sebagai bertukar kepada agama Islam secara rasmi.

“Demi memelihara imej agama suci ini kita tidak suka mana-mana individu memperkotak katikkannya selain samakan memeluk Islam ini ibarat memasuki pawagam dan boleh keluar sesuka hati,” katanya dalam kenyataan media hari ini.

Justeru, beliau menasihatkan mana-orang bukan Islam yang ingin memeluk agama Islam supaya berfikir panjang.

“Tiada siapa yang memaksa anda menjadi seorang Muslim, namun apabila sudah menerima Islam sebagai anutan maka wajib memeliharanya dengan kekal menjadi seorang Muslim yang taat sepanjang hayat,” katanya.

BBerkaitan

Latest articles