Sultan Ibrahim Cari Pelabur untuk Projek Kereta Api Berkelajuan Tinggi – Laporan

Yang di-Pertuan Agong Sultan Ibrahim merancang untuk mendapatkan pembiayaan daripada pelabur China bagi projek kereta api berkelajuan tinggi (HSR) bernilai berbilion dolar. Menurut laporan Portal Bloomberg, Sultan Ibrahim sedang menghubungi syarikat milik kerajaan China untuk pelaburan dalam projek tersebut.

Sultan Ibrahim dijadualkan untuk melakukan lawatan negara selama empat hari ke China yang dijemput oleh Presiden Xi Jinping, bertujuan untuk mengeratkan hubungan strategik melalui inisiatif Belt and Road yang memacu perkembangan infrastruktur di Asia dan Afrika.

Delegasi Sultan Ibrahim termasuk wakil dari YTL Corp, yang merupakan salah satu daripada tiga kumpulan yang disenarai pendek untuk projek ini. Pengerusi eksekutif YTL, Francis Yeoh, telah menyatakan minat syarikat tersebut, walaupun tidak mengesahkan penyertaan dalam bidaan.

Kerajaan Perdana Menteri Anwar Ibrahim telah menghidupkan semula projek kereta api ini dengan syarat tidak dibiayai oleh pembayar cukai. Sultan Ibrahim mencadangkan bahawa konsortium swasta boleh membiayai dan mengendalikan projek tersebut selama 30 tahun sebelum diserahkan kepada kerajaan.

Kementerian luar negeri mengesahkan bahawa lawatan Sultan Ibrahim mencerminkan hubungan kukuh antara Malaysia dan China. Menteri pengangkutan, Loke Siew Fook, merupakan sebahagian daripada delegasi dan menyatakan bahawa kabinet akan memutuskan tentang kelayakan projek ini menjelang akhir tahun.

MyHSR Corporation Sdn Bhd melaporkan bahawa tujuh kumpulan tempatan dan antarabangsa telah mengemukakan cadangan untuk projek tersebut, dengan tiga kumpulan kini dalam senarai pendek. Projek ini diharapkan dapat mengurangkan masa perjalanan antara dua bandar kepada 90 minit dari lebih empat jam dengan kereta.

Namun, untuk meneruskan projek ini, kelulusan dari Singapura juga diperlukan, di mana Perdana Menteri Singapura, Lawrence Wong, menyatakan kesediaan untuk mendengar cadangan baharu mengenai rangkaian kereta api.

Projek ini diunjurkan menelan belanja RM100 bilion, dan walaupun telah dibatalkan pada tahun 2021, usaha pemulihannya kini dipacu oleh minat pelaburan luar dan sokongan strategik dari China.

BBerkaitan

Latest articles